Του Αντώνη Μακατούνη
Είναι η παράσταση που… νοστιμίζει τη ζωή και ομορφαίνει τις Κυριακές μας! Πρόκειται για το θεατρικό έργο στο οποίο αποδεικνύεται ότι ο… έρωτας περνά από το στομάχι και το σίγουρο είναι ότι θα γελάσετε με την ψυχή σας!
Ο λόγος για τη θεατρική παράσταση με τίτλο “Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων” που παρουσιάζεται στο Θέατρο της Ημέρας (Μπλε Σκηνή), Ν. Γεννηματά 20 (Αμπελόκηποι- Μετρό Πανόρμου), κάθε Κυριακή στις 21.00.
Για την αξιόλογη παράσταση μίλησε αποκλειστικά στο nofakenews.gr η σκηνοθέτης του έργου Κέλλυ Σταμουλάκη, πολύ γνωστή συγγραφέας παιδικών βιβλίων αλλά και σκηνοθέτης αξέχαστων παιδικών παραστάσεων για παιδιά που…. έγραψαν ιστορία (“Πρίγκιπας και Φτωχός”, “Ως την άκρη του ονείρου” κ.α.).
Αξιοσημείωτο είναι ότι η αγαπημένη συγγραφέας και σκηνοθέτης αποκάλυψε ότι είχε την ιδέα να δοθεί στους θεατές η δυνατότητα να επιλέγουν το τέλος της εν λόγω παράστασης (“Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων”) αφού όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, «Οι θεατές δε θέλουν απλώς να παρακολουθούν, αλλά να αισθάνονται ότι συμμετέχουν, ότι γίνονται μέρος της ιστορίας».
Από την άλλη και αναφερόμενη στις παραστάσεις που απευθύνονταν κυρίως σε παιδιά τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι: «Η δημιουργία για παιδιά κατέχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. Τα παιδιά είναι οι πιο αυθεντικοί θεατές, αντιδρούν άμεσα, χωρίς φίλτρα, κι αυτό απαιτεί ειλικρίνεια και αφοσίωση».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:
Φέτος κα Σταμουλάκη σκηνοθετείτε μία παράσταση ενηλίκων με τίτλο “Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων” στο Θέατρο της Ημέρας (Μπλε Σκηνή). Πείτε μας πώς προέκυψε η εν λόγω παράσταση;
Η Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων ξεκίνησε εντελώς απροσδόκητα, μέσα από έναν καφέ που έπινα με τη συγγραφέα του έργου, τη Βίλη Σωτηροπούλου. Μου διάβασε τότε το κείμενο που είχε γράψει, το οποίο ήταν γεμάτο ευαισθησία, χιούμορ και αλήθειες για τις ανθρώπινες σχέσεις, που δεν μπορούσα να μην το φανταστώ ήδη στη σκηνή. Ήταν μια πρόκληση που ήθελα να αποδεχτώ.
Η παράσταση καταπιάνεται με τη μαγεία και την πολυπλοκότητα των σχέσεων, χρησιμοποιώντας τη μαγειρική ως μια μεταφορά για την τέχνη του να συμβιώνουμε, να ισορροπούμε και να δημιουργούμε μέσα από αυτή τη συνύπαρξη. Πιστεύω ότι ο κάθε θεατής θα αναγνωρίσει κομμάτια του εαυτού του μέσα από τις ιστορίες που ξετυλίγονται στη σκηνή.”
Τελικά πέρα από την Αγάπη και την Υπομονή, χρειάζεται και λίγη… υψηλή μαγειρική για να κρατηθεί μία σχέση αλώβητη και αναλλοίωτη στο πέρασμα του χρόνου; Όπως δηλαδή λέει και με τη γνωστή φράση ο θυμόσοφος λαός «Ο έρωτας περνά από το στομάχι;».
“Πράγματι, ο θυμόσοφος λαός συχνά μας δίνει αλήθειες με τρόπο απλό αλλά σοφό. Η φράση «ο έρωτας περνά από το στομάχι» ίσως να έχει μια κυριολεκτική διάσταση, αλλά στην ουσία της αναφέρεται σε κάτι πολύ βαθύτερο. Η μαγειρική, όπως και οι σχέσεις, απαιτεί φροντίδα, δημιουργικότητα, και κυρίως προσοχή στις λεπτομέρειες. Δεν αρκεί μόνο η αγάπη και η υπομονή, αν και είναι θεμέλιοι λίθοι. Χρειάζεται και η ικανότητα να κατανοούμε τον άλλον, να πειραματιζόμαστε, να προσαρμοζόμαστε και να επενδύουμε συνεχώς.
Η Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων αναδεικνύει ακριβώς αυτό: πως οι σχέσεις, όπως και τα καλύτερα πιάτα, χρειάζονται ισορροπία, ποικιλία και μια δόση ρίσκου για να παραμείνουν ζωντανές και ενδιαφέρουσες. Είναι μια υπενθύμιση ότι τίποτα δεν παραμένει αλώβητο χωρίς κόπο και αφοσίωση. Όσο για τον έρωτα και το στομάχι, θα έλεγα ότι το καλό φαγητό ίσως να μην είναι πανάκεια, αλλά είναι σίγουρα ένας όμορφος τρόπος να φέρουμε τους ανθρώπους πιο κοντά!”
Θα ήθελα να μου πείτε κάποια σχόλια που ακούσατε από θεατές και ανθρώπους που γνωρίζετε και είδαν την παράσταση “Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων” τα οποία και ξεχωρίζετε;
“Τα σχόλια που έχουμε λάβει για την Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων είναι πραγματικά συγκινητικά και πολύτιμα. Πολλοί θεατές μας είπαν ότι αναγνώρισαν τον εαυτό τους ή κομμάτια της δικής τους ζωής μέσα στο έργο, κάτι που θεωρώ την απόλυτη επιτυχία για μια παράσταση. Ένας κύριος μού είπε μετά την παράσταση: ‘Είναι σαν να ξεκλειδώσατε τη δική μου σχέση και να την παρουσιάσατε στη σκηνή, αλλά με έναν τρόπο που με έκανε να γελάσω και να συγκινηθώ ταυτόχρονα.
Μια άλλη θεατής μού εξομολογήθηκε ότι το έργο την έκανε να δει με νέα ματιά τη σχέση της, λέγοντας χαρακτηριστικά: ‘Δεν είχα ποτέ σκεφτεί ότι μια σχέση χρειάζεται τόση μαεστρία, όπως ένα καλό πιάτο.’ Αυτή η μεταφορά με τη μαγειρική φαίνεται να άγγιξε πολλούς, γιατί είναι κάτι που όλοι καταλαβαίνουμε, ανεξαρτήτως εμπειριών ή ηλικίας.
“Ανάμεσα στα σχόλια που ξεχώρισα, είναι αυτό ενός δημοσιογράφου, ο οποίος έγραψε: «Πιστέψτε με… γελάω πολύ δύσκολα σε κωμωδίες… η παράσταση πρέπει να είναι πάρα πολύ καλή… και όμως… σε αυτήν την παράσταση συμβαίνουν θεότρελα γεγονότα… γέλασα με την ψυχή μου… σας την προτείνω!!»
Αυτό το σχόλιο ήταν ιδιαίτερα τιμητικό και συγκινητικό για μένα και την ομάδα, γιατί αποτυπώνει ακριβώς τον στόχο μας: να δημιουργήσουμε μια παράσταση που όχι μόνο θα ψυχαγωγήσει, αλλά θα προσφέρει αληθινό, αυθεντικό γέλιο. Είναι πολύ όμορφο να βλέπεις πως ο κόσμος συνδέεται με την παράσταση και πως την απολαμβάνει με την καρδιά του.”
Μέχρι πότε θα παρουσιάζεται η εν λόγω παράσταση; Υπάρχουν σκέψεις να συνεχισθεί και του χρόνου;
“Η Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων θα παρουσιάζεται σίγουρα μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου 2025. Η θερμή ανταπόκριση από το κοινό μας δίνει σκέψεις και για μια πιθανή συνέχιση της παράστασης την επόμενη σεζόν, ίσως με μια περιοδεία σε άλλες πόλεις.
Αυτή τη στιγμή, όμως, επικεντρωνόμαστε στο να προσφέρουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε κάθε παράσταση και να κάνουμε κάθε βραδιά ξεχωριστή για τους θεατές μας!”
Μετά την πανδημία η προσέλευση του κοινού είναι μεγαλύτερη στα θέατρα. Επιθυμούν, κατά τη γνώμη σας, οι θεατές ίσως και τη διαδραστικότητα που υπάρχει στον εν λόγω χώρο;
“Είναι αλήθεια πως μετά την πανδημία παρατηρούμε μια αυξημένη προσέλευση στα θέατρα, κάτι που είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρο για τον χώρο της τέχνης. Πιστεύω ότι αυτή η επιστροφή συνδέεται με την ανάγκη των ανθρώπων να ξαναβρούν την αίσθηση της κοινότητας, να μοιραστούν στιγμές ζωντανής έκφρασης και αληθινής σύνδεσης. Το θέατρο έχει αυτή τη μοναδική ιδιότητα: είναι ένας ζωντανός οργανισμός, που χτίζει μια άμεση σχέση ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τον θεατή.
Η διαδραστικότητα, λοιπόν, γίνεται ολοένα και πιο σημαντική. Οι θεατές δε θέλουν απλώς να παρακολουθούν, αλλά να αισθάνονται ότι συμμετέχουν, ότι γίνονται μέρος της ιστορίας. Η Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων, έχει αρκετά σημεία διάδρασης, που προσφέρουν στο κοινό την ευκαιρία να νιώσει πιο άμεσα συνδεδεμένο με το έργο και δημιουργούν μια ιδιαίτερη αίσθηση οικειότητας.
Νομίζω πως το κοινό επιθυμεί όλο και περισσότερο την αμεσότητα, την αυθεντικότητα και την αίσθηση ότι το έργο ‘μιλάει’ για εκείνους. Και το θέατρο, ειδικά μετά τις δύσκολες στιγμές που ζήσαμε, προσφέρει ακριβώς αυτό: έναν χώρο συνάντησης, κατανόησης και συναισθηματικής εμπλοκής.”
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, το τέλος στη θεατρική παράστασή σας το επιλέγουν κάθε φορά οι θεατές. Είναι μία σκηνοθετική «πινελιά» δική σας;
“Ναι, είχα την ιδέα να δώσουμε στους θεατές τη δυνατότητα να επιλέγουν το τέλος της παράστασης. Ένιωσα ότι αυτή η προσέγγιση θα μπορούσε να το κάνει ακόμα πιο ζωντανό και διαδραστικό. Στη ζωή, άλλωστε, κάθε απόφαση που παίρνουμε μπορεί να οδηγήσει σε διαφορετικά αποτελέσματα – και ήθελα αυτή η αλήθεια να αντικατοπτρίζεται και στην παράστασή μας. Συζήτησα την ιδέα μου με τη Βίλη και δουλέψαμε πάνω στον τρόπο υλοποίησής της.
Το αποτέλεσμα μάς δικαίωσε, γιατί το κοινό έχει αγκαλιάσει αυτή την επιλογή με ενθουσιασμό. Είναι υπέροχο να βλέπεις πώς η συμμετοχή των θεατών προσθέτει μια μοναδική δυναμική σε κάθε παράσταση.”
Ως συγγραφέας έχετε γράψει θεατρικά έργα και παραμύθια για παιδιά, σενάρια για ταινίες μικρού μήκους, καθώς και οδηγό θεατρικού παιχνιδιού και θεατρικής αγωγής για εκπαιδευτικούς. Επίσης έχετε σκηνοθετήσει και αρκετές πολύ αξιόλογες θεατρικές παραστάσεις -με μεγάλη επιτυχία- για παιδιά όπως: “Πρίγκιπας και Φτωχός”, “Ακροβάτες της τύχης”, “Ως την άκρη του ονείρου” κ.α. Πείτε μας τα συναισθήματά σας.
“Νιώθω πραγματικά ευγνώμων για τη διαδρομή μου στο θέατρο, τη συγγραφή, τη σκηνοθεσία και τον κινηματογράφο. Κάθε έργο, είτε πρόκειται για θεατρικό κείμενο, παραμύθι, σενάριο ή σκηνοθετική δουλειά, είναι ένα ταξίδι γεμάτο προκλήσεις, συγκινήσεις και βαθιά επικοινωνία με το κοινό.
Η δημιουργία για παιδιά κατέχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. Τα παιδιά είναι οι πιο αυθεντικοί θεατές, αντιδρούν άμεσα, χωρίς φίλτρα, κι αυτό απαιτεί ειλικρίνεια και αφοσίωση.
Ξεχωριστή εμπειρία ήταν η ενασχόλησή μου με τις ταινίες μικρού μήκους. Το να βλέπεις μια ιστορία να ζωντανεύει στη μεγάλη οθόνη είναι κάτι μοναδικό, καθώς προσφέρει νέες προοπτικές έκφρασης και δημιουργίας.
Παράλληλα, η συγγραφή του οδηγού θεατρικού παιχνιδιού και θεατρικής αγωγής για εκπαιδευτικούς ήταν ένα ιδιαίτερα δημιουργικό μονοπάτι. Το να μοιράζομαι ιδέες με ανθρώπους που δουλεύουν με παιδιά είναι κάτι που με γεμίζει χαρά και αίσθηση προσφοράς.
Το θέατρο και ο κινηματογράφος, είτε απευθύνονται σε παιδιά είτε σε ενήλικες, είναι για μένα τρόποι να πλάθω κόσμους και να χτίζω γέφυρες συναισθημάτων. Κάθε επιτυχία, κάθε χαμόγελο ή σκέψη που αφήνει πίσω του ένα έργο, είναι το μεγαλύτερο δώρο.”
Είναι πιο δύσκολη η παράσταση που απευθύνεται σε παιδιά; Μου είχε πει παλαιότερα ένας θεατρικός παραγωγός ότι τα παιδιά είναι πιο απαιτητικό κοινό από τους ενήλικες, ισχύει;
“Θα συμφωνήσω απόλυτα. Τα παιδιά είναι πιο απαιτητικά αλλά και ταυτόχρονα πιο ειλικρινή. Δεν θα σου χαριστούν αν κάτι δεν τους αρέσει ή αν νιώσουν ότι δεν τα σέβεσαι ως θεατές. Αντίθετα, όταν τα κερδίσεις, η ανταπόκρισή τους είναι τόσο αυθόρμητη και ζεστή, που σε γεμίζει ενέργεια και ικανοποίηση.
Η δυσκολία στις παραστάσεις για παιδιά έγκειται στο ότι πρέπει να κρατήσεις αμείωτο το ενδιαφέρον τους από την αρχή μέχρι το τέλος. Ο ρυθμός, η εικόνα, ο λόγος, όλα πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένα για να τους κινήσεις την προσοχή, χωρίς όμως να τα υπερφορτώσεις. Επιπλέον, χρειάζεται μεγάλη ειλικρίνεια. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται άμεσα την ψεύτικη πρόθεση ή την έλλειψη ουσίας.
Παρόλα αυτά, το να δημιουργείς για παιδιά είναι μια απίστευτα όμορφη διαδικασία. Είναι μια πρόκληση που σε αναγκάζει να γίνεις πιο δημιουργικός, να μπεις στον δικό τους μαγικό κόσμο και να τους μιλήσεις με έναν τρόπο που να τους εμπνέει και να τους γεμίζει. Αν το καταφέρεις, τότε η ανταμοιβή είναι ανεκτίμητη, γιατί τα παιδιά δεν ξεχνούν ποτέ εκείνες τις παραστάσεις που τους έκαναν να ονειρευτούν.”
Πείτε μου κάποια από τα άμεσα σχέδιά σας.
“Τα άμεσα σχέδιά μου περιλαμβάνουν αρκετές προκλήσεις! Σκοπεύω να συνεχίσω να δουλεύω πάνω σε νέες παραστάσεις, τόσο για ενήλικες όσο και για παιδιά. Έχω ήδη κάποια έργα στο μυαλό μου που θέλω να φέρω στη σκηνή και να πειραματιστώ με νέες μορφές και προσεγγίσεις.
Επίσης, θα συνεχίσω τη δουλειά μου στη συγγραφή. Υπάρχουν μερικές ιστορίες που με εμπνέουν και οι οποίες, μπορεί να πάρουν τη μορφή ενός νέου παραμυθιού ή και ενός έργου για το θέατρο. Η δημιουργία νέων κόσμων είναι πάντα μια διαδικασία γεμάτη φαντασία και ρίσκο, και ανυπομονώ να δω πώς θα εξελιχθούν αυτές οι ιστορίες.
Ο χώρος του θεάτρου είναι τόσο πλούσιος και πολυδιάστατος που πάντα υπάρχουν νέες δυνατότητες και ιδέες για να ανακαλύψω.”