Τελικά η κλιματική κρίση επηρεάζει και τα αεροπορικά ταξίδια;

ariplane2

Advertisement

Ή “αυτά τα λένε οι αεροπορικές εταιρείες για να αυξήσουν το κόστος”;

Του Γ. Χρυσικόπουλου

Το πρόσφατο περιστατικό με το αεροσκάφος της Singapore Airlines που αντιμετώπισε “αόρατες αναταράξεις” πάνω από την Ταϊλάνδη, με αποτέλεσμα τον θάνατο ενός επιβάτη και τον τραυματισμό δεκάδων ακόμα, άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο τόσο στην ασφάλεια των πτήσεων όσο και στην κλιματική κρίση.

Σύμφωνα με έρευνα του πανεπιστημίου του Reading, οι κλιματικές αλλαγές ευθύνονται και για τις μεγαλύτερες, πιο βίαιες και δύσκολες στο να αντιμετωπιστούν αναταράξεις στη διάρκεια των πτήσεων, δυσχεραίνοντας τα αεροπορικά ταξίδια.

Υπάρχει, βέβαια, και η αντίθετη άποψη που συνδέει αυτό το φαινόμενο με τις προσπάθειες των αεροπορικών εταιρειών να μειώσουν το κόστος κατανάλωσης καυσίμων “ανεβαίνοντας” ψηλότερα από το προβλεπόμενο ύψος με αποτέλεσμα τους επιπλέον κραδασμούς.

Ένα δεύτερο περιστατικό, σε πτήση της Qatar Airlines από Ντόχα προς Δουβλίνο με δώδεκα τραυματίες αυτή τη φορά, επανέφερε το πρόβλημα στο προσκήνιο. Και στις δυο περιπτώσεις, τα αεροσκάφη ήρθαν αντιμέτωπα με ένα ξαφνικό κύμα αέρα, αναγκάζοντας τα να χάσουν απότομα ύψος στα 5.000-6.000 πόδια.

airplane1

«Οι αναταράξεις προκαλούνται από τη βίαιη κίνηση του αέρα που δημιουργείται από τη διάτμηση των ανέμων ή την εξαναγκασμένη ροή αέρα πάνω από τα βουνά», εξηγεί η Ιζαμπέλ Σμιθ του Τμήματος Μετεωρολογίας του Πανεπιστήμιου Reading. Καθώς ο αέρας γίνεται ασταθής, σπάει σε ταχέως κινούμενους στροβίλους. Ένα αεροσκάφος που αντιμετωπίζει αναταράξεις αναταράσσεται καθώς αντιμετωπίζει γρήγορη ροή αέρα που στροβιλίζεται“.

Σχετικά με τα δυο περιστατικά και το φαινόμενο των “αόρατων αναταράξεων” η ίδια εξηγεί πως “το πρόβλημα με ορισμένους τύπους αναταράξεων είναι ότι μπορεί να προκύψουν από το πουθενά, έτσι ώστε να πεταχτείς ψηλά ενώ περπατάς στο αεροπλάνο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η καλύτερη συμβουλή είναι να κρατάτε τη ζώνη ασφαλείας σας όσο το δυνατόν περισσότερο“.

Συνέπεια της κλιματικής κρίσης

Στην έρευνα του Reading σημειώνεται πως η πιθανότητα αντιμετώπισης σοβαρών αναταράξεων σε μια τυπική πτήση πάνω από τον Βόρειο Ατλαντικό ήταν 55% αυξημένη το 2020 συγκριτικά με το 1979, ενώ οι ώρες σοβαρών αναταραξεων αυξήθηκαν στις 27,4 από 17,7 το 1979. Αντίστοιχα το ποσοστό μετρίων αναταράξεων αυξήθηκε στις 96,1 από 70 ώρες (375) και των ελαφρών αναταράξεων κατά 17% από τις 466,5 στις 546,8 ώρες.

Μία μικρότερη αύξηση έγινε εμφανής στον Βόρειο Ειρηνικό, αλλά είναι λιγότερο έντονη. Η επιστημονική ομάδα συσχέτισε το φαινόμενο με την κλιματική αλλαγή επισημαίνοντας ότι δεν αποκλείεται να αυξηθεί περαιτέρω η συχνότητά του με το πέρασμα των χρόνων. Θα πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι σε άλλες περιοχές, όπως η βόρεια Βραζιλία και τμήματα των ακτών της Ανταρκτικής παρουσιάστηκαν επίσης μεγάλες σχετικές αυξήσεις, παρά τις απόλυτες αυξήσεις που ήταν πιο μέτριες.

Παράλληλα, έχουν διπλασιαστεί οι ξαφνικές αναταράξεις τα τελευταία σαράντα χρόνια, όπως αποδείχθηκε από τα δυο πρόσφατα περιστατικά. “Ναι, οι αναταράξεις αυξάνονται με την κλιματική αλλαγή” λέει στο Traveller η Ιζαμπέλ Σμιθ. “Το φαινόμενο γίνεται επικίνδυνο για τον άνθρωπο στις μεγάλες, πολύωρες πτήσεις. Τώρα οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να σχεδιάσουν μια διαδρομή με τις λιγότερες αναταράξεις. Η αποφυγή αναταράξεων θα οδηγήσει σε μεγαλύτερα και πιο περίπλοκα μονοπάτια πτήσης, μεγαλύτερο χρόνο αναμονής και περισσότερες καθυστερήσεις” εξηγεί.

Tip

“Υπεύθυνη” η απότομη διαφορά θερμοκρασίας

Η τροπόσφαιρα είναι το στρώμα της ατμόσφαιρας που βρίσκεται πιο κοντά στην επιφάνεια στην οποία ζούμε. Υπάρχουν πολλά στρώματα μέσα στην ατμόσφαιρα. το στρώμα πάνω από την τροπόσφαιρα είναι η στρατόσφαιρα. Η αύξηση των αερίων του θερμοκηπίου παγιδεύει θερμότητα εντός της τροπόσφαιρας, η οποία συνήθως εκπέμπεται στη στρατόσφαιρα. Επομένως, η στρατόσφαιρα ψύχεται με ρυθμό παρόμοιο με αυτό της τροπόσφαιρας. Αυτό δημιουργεί μια ισχυρή διαφορά θερμοκρασίας κατακόρυφα στην ατμόσφαιρα

 

Advertisement

Δείτε επίσης

Advertisement

ADVERTISEMENT​

Το έδαφος για τα «δυναμικά» τιμολόγια ρεύματος, που αναμένεται να εφαρμοστούν από το φθινόπωρο προχωρούν σταδιακά οι περισσότεροι προμηθευτές ενώ – με εξαίρεση τη ΔΕΗ που έχει όμως τους περισσότερους πελάτες – δεν διαφαίνεται ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την αγορά για το διζωνικό τιμολόγιο που διατίθεται από την 1η Φεβρουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι το διζωνικό παρέχεται στους καταναλωτές που διαθέτουν «νυχτερινό» ή «έξυπνο» μετρητή σε δύο χρονικές περιόδους μέσα στην ημέρα. Οι νέες χρονικές περίοδοι είναι προσαρμοσμένες στα σύγχρονα δεδομένα του ηλεκτρικού συστήματος που διαφέρουν από την εποχή κατά την οποία θεσπίστηκε το νυχτερινό ρεύμα. Δηλαδή το πλεόνασμα παραγωγής ρεύματος τα μεσημέρια, λόγω φωτοβολταϊκών όπως επίσης και την αιχμή της ζήτησης τις πρώτες βράδυνες ώρες λόγω θέρμανσης ή / και ψύξης με κλιματιστικά. Έτσι τα ωράρια χαμηλότερης χρέωσης ανά ζώνη και εποχή, τα οποία ισχύουν όλες τις ημέρες της εβδομάδας, με το διζωνικό τιμολόγιο που τέθηκε σε εφαρμογή διαμορφώνονται ως εξής: Χειμερινό ωράριο, με διάρκεια από τον Νοέμβριο έως τον Μάρτιο: Μεσημβρινή ζώνη: 12 μ.μ. – 3 μ.μ. Νυχτερινή ζώνη: 2 π.μ. – 5 π.μ. Θερινό ωράριο, με διάρκεια από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο: Μεσημβρινή ζώνη: 11 π.μ. – 3 μ.μ. Νυχτερινή ζώνη: 2 π.μ. – 4 π.μ. Το επόμενο στάδιο είναι τα δυναμικά τιμολόγια, δηλαδή τιμολόγια που θα μεταβάλλονται κάθε ώρα του 24ωρου, ακολουθώντας τις διακυμάνσεις της τιμής του ρεύματος στο Χρηματιστήριο. Η τιμή αυτή εμφανίζει πολύ μεγάλες αποκλίσεις στη διάρκεια του 24ώρου, για τους ίδιους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω: υψηλή παραγωγή των φωτοβολταϊκών τα μεσημέρια που μειώνει τις τιμές μέχρι μηδενισμού, και αντίστροφα μεγάλη ζήτηση για θέρμανση και κλιματισμό τα απογεύματα σε ώρες που η ηλιακή παραγωγή μειώνεται ή μηδενίζεται με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τιμές. Ενδεικτικά, την περασμένη εβδομάδα η τιμή του ρεύματος στο Χρηματιστήριο κινήθηκε από 15 ευρώ ανά μεγαβατώρα, στη 1 το μεσημέρι της Τετάρτης μέχρι 243 ευρώ στις 9 το πρωί της Δευτέρας. Συνεπώς οι καταναλωτές που θα επιλέξουν το δυναμικό τιμολόγιο θα έχουν σημαντικό κίνητρο να μεταφέρουν τα φορτία τους κατά τις περιόδους υψηλής παραγωγής / χαμηλής ζήτησης και χαμηλών τιμών. Σύμφωνα με το πλαίσιο που έχει προτείνει η Ρυθμιστική Αρχή, οι τιμές του δυναμικού τιμολογίου ανά ώρα θα γνωστοποιούνται στους καταναλωτές μέχρι τις 8 το βράδυ της προηγούμενης. Θα περιλαμβάνουν μια βασική τιμή που θα είναι αμετάβλητη και το μεταβλητό σκέλος που θα ακολουθεί τις διακυμάνσεις του Χρηματιστηρίου. Η Αρχή έχει προτείνει επίσης υποχρέωση των προμηθευτών να ειδοποιούν τους καταναλωτές αν οι τιμές υπερβαίνουν τα 150 ευρώ ανά μεγαβατώρα για κάποιες ώρες και πρόσθετη ειδοποίηση αλέρτ με μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο όταν υπερβαίνουν τα 200 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Από την 1η Οκτωβρίου οι προμηθευτές με περισσότερους από 200.000 μετρητές θα πρέπει να διαθέτουν τα δυναμικά τιμολόγια στους πελάτες τους (είναι με τα τωρινά δεδομένα οι ΔΕΗ, Metlen, ΗΡΩΝ, NRG, ELPEDISON και Εταιρεία προμήθειας αερίου Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας. Τα ζητούμενα πλέον είναι πόσο φθηνότερα θα είναι τα τιμολόγια τις ώρες μη αιχμής ώστε να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών αλλά και η υλοποίηση του χρονοδιαγράμματος του ΔΕΔΔΗΕ για εγκατάσταση 550.000 έξυπνων μετρητών εφέτος (έως τώρα υπάρχουν 650.000 κυρίως σε επιχειρήσεις) και 1,2 εκατ. κάθε χρόνο από το 2026 έως το 2030, οπότε όλοι οι καταναλωτές προγραμματίζεται να διαθέτουν έξυπνο μετρητή.

38ff5fa1 revma

Λέκκας: «Δεν πιστεύω από θα ξυπνήσει κάποιο ηφαίστειο» Ο Ευθύμης Λέκκας απέκλεισε το ενδεχόμενο να «ξυπνήσει» κάποιο από τα ηφαίστεια στη Σαντορίνη λόγω της σεισμικής δραστηριότητας των τελευταίων ημερών. «Αποκλείουμε ένα τέτοιο σενάριο και είναι κυρίαρχη άποψη των μελών της επιτροπής ότι η ενεργοποίηση, το «ξύπνημα» ενός ηφαιστείου δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Αυτό το αποκλείουμε δεδομένου ότι δεν υπάρχουν στοιχεία», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λέκκας, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 το Σάββατο (8/2). Αναφορικά με στη σεισμική ακολουθία, ανέφερε ότι «είμαστε σε καλύτερη θέση» Ο ίδιος δεν θέλησε να απαντήσεις για το πότε αναμένεται ο κύριος σεισμός, ή αν κάποιος από αυτούς που έχουν γίνει ήταν ο κύριος. «Δεν μπορούμε μέσα σε όλη αυτή τη σεισμική ακολουθία να ξεχωρίσουμε ποιος είναι ο κύριος σεισμός, όμως αυτό που έχει σημασία είναι πως κάθε σεισμική δόνηση απομειώνει την ενέργεια που έχει συσσωρευθεί χιλιάδες χρόνια στο υπέδαφος».

265c482e SISMOS1

Advertisement

Advertisement