Ακρίβεια: Ο πληθωρισμός πέφτει, οι τιμές στα τρόφιμα ανεβαίνουν

Super Market

Advertisement

Στη δίνη της ακρίβειας βρίσκονται οι Έλληνες καταναλωτές και ειδικότερα της ακρίβειας των τροφίμων που συνεχίζουν την «τρελή» κούρσα με αμείωτη ένταση, γεγονός που συμβάλλει στο αυξημένο κόστος ζωής, δυσκολεύοντας τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις στις υποχρεώσεις τους. Οι πολίτες βλέπουν τον πληθωρισμό των τροφίμων να αδειάζει τα πορτοφόλια τους, την ώρα που οι ίδιοι «κόβουν» από παντού για να «βγάλουν» το μήνα.

Μάλιστα, η ακρίβεια των τροφίμων, με τις ανατιμήσεις να συνεχίζονται αν και με πιο συγκρατημένο ρυθμό, κρατούν τον πληθωρισμό ψηλά, καθώς διαμορφώθηκε στο 3,1% για τον Απρίλιο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές στα τρόφιμα «τρέχουν» με ρυθμό 5,4% και με σημαντικές ανατιμήσεις σε ορισμένες κατηγορίες τροφίμων όταν συγκριθούν με τις τιμές της ίδιας περιόδου το 2023.

Στην κορυφή των ανατιμήσεων φαίνεται να κυριαρχεί το ελαιόλαδο, το οποίο δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης, με άνοδο κατά 63,7%. Παράλληλα, αυξήσεις καταγράφονται στα φρούτα κατά 11,6%, στα ψάρια κατά 10,6%, αλλά και στην κατηγορία αναψυκτικά – χυμοί κατά 12,5%.

Επιπλέον, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας σε ένα έτος υπήρξαν περαιτέρω ανατιμήσεις σε:

 

Ρύζι (8,5%), Κρέατα- γενικά (3,2%), Λαχανικά- γενικά (6,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (3,4%), Λοιπά τρόφιμα (3,3%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (5,8%).

121.jpg
Πληθωρισμός – Ετήσιες μεταβολές ΔΤΚ (Έτος αναφοράς: 2020=100,0) Ι: Απρίλιος 2024/2023

Από την άλλη πλευρά, σημειώθηκαν μειώσεις τιμών στα ζυμαρικά (-3,5%), στα γαλακτοκομικά – αυγά (-1,2%) και κατά 16,6% στα άλλα βρώσιμα έλαια.

Ενώ στην ενέργεια ξεχωρίζει η μείωση της τιμής στο φυσικό αέριο κατά 26,9%.

Οι δείκτες που κρατάνε ψηλά τον πληθωρισμό

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,1% τον μήνα Απρίλιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 5,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ρύζι, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια.

• 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 4,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 0,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.

Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

• 3,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

• 3,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 2,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών.

Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.

• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

• 5,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

• 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης.

• 1,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Advertisement

Δείτε επίσης

Advertisement

ADVERTISEMENT​

Advertisement

Advertisement