Ηλεκτρονικό εμπόριο: Πάνω από τα 18 δισ. ευρώ θα φθάσουν οι online πωλήσεις

ILEKTRONIKO EMPORIO

Advertisement

Τα 18 δισ. ευρώ αναμένεται να ξεπεράσουν το 2024 οι online πωλήσεις στην Ελλάδα με τον ρυθμό ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας να συνεχίζει να επιβραδύνει σε σχέση με το παρελθόν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2024 που δημοσιοποίησε το Eurocommerce, μέλος του οποίου είναι ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), η εκτίμηση για τη φετινή χρονιά είναι πως οι online αγορές από καταναλωτές προϊόντων και υπηρεσιών στη χώρα μας θα κινηθούν στα επίπεδα των 18,2 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μία αύξηση της τάξεως του 5% σε σχέση με το 2023, οπότε και είχαν «κλείσει» στα 17,3 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι για το 2023 το 45% των online αγορών (σε αξία) αφορούσε προϊόντα και το 55% υπηρεσίες.

Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι χαμηλότερος σε σχέση με εκείνον του 2023 που είχε διαμορφωθεί στο 9% αλλά το 2022 (10%) και το 2021 (8%). Σημειωτέον πως το 2020 ήταν η χρονιά «έκρηξης» του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, όταν το ποσοστό αύξησης των online πωλήσεων είχε ανέλθει στο 77% λόγω, προφανώς, των μέτρων αντιμετώπισης της COVID-19. Πάντως, ο ρυθμός ανάπτυξης κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από την υπόλοιπη Νότια Ευρώπη όπου ήταν στο 14% το 2023 αλλά είναι υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 3%.

Τα στοιχεία της ευρωπαϊκής έκθεσης αναφέρουν πως το ποσοστό των online πωλήσεων επί του ΑΕΠ παρέμεινε σταθερό στο 7,86% για το 2024 έναντι 7,87% το 2023 και αυξημένο σε σχέση με το 7,22% του 2022. Επίσης, σταθερό στο 58% παρέμεινε το ποσοστό των καταναλωτών ηλικίας 16-74 ετών που έκαναν κάποια online αγορά το 2024.

Επιπλέον, είναι αξιοσημείωτο ότι οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν να αγοράζουν από εγχώρια καταστήματα σε ποσοστό 86%, ενώ το 28% αγοράζει από e-shops από άλλες ευρωπαϊκές αγορές και το 12% εκτός ΕΕ. Σημειώνεται ότι στο σύνολο της ΕΕ τα αντίστοιχα ποσοστά είναι στο 83%, 33% και 20% αντίστοιχα.

Επιβράδυνση στην Ευρώπη

 

Η έρευνα, στην οποία περιλαμβάνονται στοιχεία από 38 χώρες, έδειξε ότι το 2023, ο τομέας του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου σημείωσε μέτρια ανάπτυξη 3%, από 2% το 2022, με τον ονομαστικό κύκλο εργασιών να αυξάνεται από 864 δισεκατομμύρια ευρώ σε 887 δισεκατομμύρια ευρώ και τον πληθωρισμό να μειώνεται από 8,5% σε 6,1%. Ωστόσο, παρά τη συνολική ονομαστική ανάπτυξη, το τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου παρουσιάζει σημαντικές περιφερειακές ανισότητες, όπως επισημαίνεται στην έρευνα.

Η Δυτική Ευρώπη, παραδοσιακά η μεγαλύτερη αγορά για το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο, παρουσίασε μια μικρή μείωση 1%, κλείνοντας το 2023 στα 596 δισεκατομμύρια ευρώ. Αντίθετα, η Νότια Ευρώπη και η Ανατολική Ευρώπη παρουσίασαν ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης 14% και 15% αντίστοιχα, με τζίρους που έφτασαν τα 166 δισεκατομμύρια ευρώ και 17 δισεκατομμύρια ευρώ. Η Κεντρική Ευρώπη επέδειξε ανθεκτικότητα με αύξηση 8%, φτάνοντας τα 79 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η Βόρεια Ευρώπη αντιμετώπισε πτώση 5%, κλείνοντας στα 56 δισεκατομμύρια ευρώ.

Όσον αφορά τις επιδόσεις ανά χώρα για το 2023, η Ουκρανία παρουσίασε τη σημαντικότερη αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 145%, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία και την Πολωνία με 19% και 17%, αντίστοιχα. Μεταξύ των κορυφαίων μειώσεων, η Σουηδία και η Νορβηγία παρουσίασαν αξιοσημείωτες μειώσεις στον κύκλο εργασιών λόγω της υποτίμησης του νομίσματος, επηρεάζοντας πιο σημαντικά τα στοιχεία τους σε ευρώ. Το 2023, μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών, το Ηνωμένο Βασίλειο ηγήθηκε με κύκλο εργασιών 249 δισ. ευρώ. Ακολούθησε η Γαλλία με σημαντική αύξηση στα 160 δισ. ευρώ. Η Ισπανία παρουσίασε επίσης θετική δυναμική με 84 δισ. ευρώ. Η Γερμανία, ωστόσο, παρουσίασε κάμψη, μειώνοντας τον κύκλο εργασιών της στα 94 δισ. ευρώ, γεγονός που αντανακλά αξιοσημείωτη μείωση 9% από το προηγούμενο έτος.

Το 2023, οι ευρωπαϊκές αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου αντιμετώπισαν υψηλό πληθωρισμό, κατά μέσο όρο 6,1%, που αντιπροσωπεύει μείωση από 8,5% το 2022. Παρά το χαμηλότερο ποσοστό, ο πληθωρισμός εξακολουθούσε να προκαλεί πραγματική μείωση του κύκλου εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου, με προσαρμογή -3% για τον πληθωρισμό, μετά από προσαρμογή -6% το προηγούμενο έτος. Η Ανατολική και Νότια Ευρώπη ήταν οι μόνες περιοχές που παρουσίασαν ανάπτυξη προσαρμοσμένη στον πληθωρισμό, με την Ανατολική Ευρώπη να σημειώνει ισχυρή ανάπτυξη 9,0% και τη Νότια Ευρώπη να σημειώνει ανάπτυξη 2,6%. Για το 2024, με προβλεπόμενο πιο τυπικό ρυθμό πληθωρισμού 2,7%, το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αναμένεται να αυξηθεί κατά 5% προσαρμοσμένο στον πληθωρισμό, υποδηλώνοντας θετική μεταβολή των συνθηκών της αγοράς.

Advertisement

Δείτε επίσης

Advertisement

ADVERTISEMENT​

Advertisement

Advertisement