Όταν ο Βαγγέλης Παπαθανασίου κέρδισε Όσκαρ για την μουσική της ταινίας «Οι δρόμοι της φωτιάς»

ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Advertisement

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, ήταν ένας από τους σπουδαιότερους Έλληνες μουσικοσυνθέτες με διεθνή καριέρα και τιμήθηκε με βραβείο Όσκαρ.

Οι «Δρόμοι της Φωτιάς» είναι ίσως η πιο αναγνωρίσιμη μουσική του Vangelis, όπως ήταν γνωστός στο εξωτερικό ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, για την οποία βραβεύτηκε με Όσκαρ το 1982, το οποίο όμως δεν παρέλαβε.

Ο αυτοδίδακτος Βαγγέλης Παπαθανασίου ξεκίνησε από την Ελλάδα και τους Aphodite’s Child, μαζί με τον Ντέμη Ρούσο και κατέκτησε τον κόσμο και τον διεθνή σεβασμό.

Πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής μουσικής, σε μια εποχή που η σχετική τεχνολογία μόλις αναπτυσσόταν, είχε επίσης επενδύσει μουσικά πλήθος άλλων κινηματογραφικών ταινιών όπως: Blade Runner, 1492: Χριστόφορος Κολόμβος, Αλέξανδρος, Ελ Γκρέκο κ.ά. Έχει συνεργαστεί με τον Ντέμη Ρούσο, την Ειρήνη Παππά και τον Γιον Άντερσον.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, κατά τη διάρκεια της σπουδαίας καριέρας του έλαβε δεκάδες διακρίσεις και σημαντικά βραβεία.

Ωστόσο, η μεγαλύτερη διάκριση ήταν αναμφίβολα το Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής για την ταινία του 1981 «Οι Δρόμοι της Φωτιάς» (Chariots of Fire) που του απονεμήθηκε στις 31 Μαρτίου του 1982.

Τον Απρίλιο του 1982 είχε μιλήσει για τη βράβευσή του αυτή στα «Νέα» και τον Γιώργο Λιάνη:

«Αισθάνομαι ότι το Όσκαρ είναι της Ελλάδας. Δεν είναι προσωπικό βραβείο. Αλλά και η χαρά μου της Ελλάδας είναι. Δεν είναι μια προσωπική χαρά μόνο».

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου έγραψε και ηχογράφησε τη μουσική της ταινίας του Χιου Χάντσον, στο νέο του στούντιο στο Λονδίνο, κάνοντας μάλιστα κάτι ιδιαίτερα τολμηρό ιδιαίτερα για την εποχή.

Ο συνθέτης από τον Βόλο ήταν γνωστός και με τους δύο συντελεστές της ταινίας.

Με τον Χάτσον είχε συνεργασθεί σε διαφημιστικά και ντοκιμαντέρ, ενώ ο Πάτναμ είχε χρησιμοποιήσει κομμάτια του στην ταινία του Άλαν Πάρκερ «Το Εξπρές του Μεσονυχτίου» στην οποία ήταν παραγωγός.

Για τους «Δρόμους της Φωτιάς» χρησιμοποίησε ηλεκτρονικούς ήχους τολμώντας να συνθέσει μια μουσική σύγχρονη που να συμβιβάζεται με την εποχή της ταινίας.

Η ταινία εξιστορεί την προσπάθεια τριών Βρετανών δρομέων στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1924 στο Παρίσι.

Ιδιαίτερα η μουσική των τίτλων έναρξης θεωρείται από τις κορυφαίες και δημοφιλέστερες στιγμές στην ιστορία της κινηματογραφικής μουσικής και έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον σε ταινίες και τηλεοπτικά σόου.

Το «Chariots of Fire» άγγιξε την πρώτη θέση των αμερικανικών τσαρτ όπου παρέμεινε για μια εβδομάδα.

Είναι το μοναδικό έργο από Έλληνα καλλιτέχνη που σκαρφάλωσε στην κορυφή των τσαρτ των ΗΠΑ.

«Κάποτε ο Vangelis είπε ότι το μουσικό κομμάτι, που του χάρισε ένα Όσκαρ και ήταν στην κορυφή των charts για εβδομάδες, ήταν εν μέρει ένας φόρος τιμής στον πατέρα του, ο οποίος ήταν δεινός ερασιτέχνης δρομέας», αναφέρει στο τηλεγράφημά του το Reuters, την ημέρα του θανάτου του Βαγγέλη Παπαθανασίου.

«Είναι απλώς ένα άλλο μουσικό κομμάτι», είπε σε μια συνέντευξή του, συνεχίζει το πρακτορείο.

Στην τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ, η ταινία ήταν υποψήφια για επτά βραβεία Όσκαρ, από τα οποία απέσπασε τέσσερα, μεταξύ των οποίων αυτό της Καλύτερης Μουσικής για τη σύνθεση του Παπαθανασίου.

Την ανακοίνωση την βραδιά των Όσκαρ έκαναν η Κάθλιν Τέρνερ και Γουίλιαμ Χαρτ οι οποίοι και παρέλαβαν το βραβείο καθώς ο μουσικοσυνθέτης δεν βρισκόταν στον χώρο.

 

Όπως είχε πει σε συνέντευξή του κοιμόταν τη στιγμή της βράβευσης και έμαθε τα νέα την επόμενη ημέρα.

Υποψήφιοι μαζί με τον έλληνα μουσικό ήταν ο Τζον Γουίλιαμς, ο Ράντι Νιούμαν, ο Ντέιβ Γκρούζιν και ο κορυφαίος Άλεξ Νορθ.

Παρόλα αυτά ο Βαγγέλης Παπαθανασίου επιβεβαίωσε τα προγνωστικά της εποχής και κέρδισε το χρυσό αγαλματίδιο.

Σημειώνεται ότι για τη μουσική των Δρόμων της Φωτιάς, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου δέχθηκε μήνυση από τον Σταύρο Λογαρίδη ο οποίος έχει φύγει από τη ζωή.

Ο Λογαρίδης ισχυρίστηκε ότι ο διεθνούς φήμης συνθέτης έκλεψε τη μουσική από τη σύνθεση που είχε κάνει ο ίδιος για την ταινία «Μενεξεδένια Πολιτεία».

Το Φεβρουάριο του 1987, δικαστήριο του Λονδίνου είχε απαλλάξει τον Παπαθανασίου από την κατηγορία.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών στις 17 Μαΐου 2022. Ο Vangelis νοσηλευόταν με κορονοϊό σε νοσοκομείο της Γαλλίας.

Ο Guardian μετέδωσε επίσης την είδηση για τον χαμό του μεγάλου συνθέτη, μιλώντας για τον «μουσικό του οποίου το συνθετικό έργο έφερε τεράστια δραματική τέχνη στα soundtrack ταινιών».

Ένα μεγάλο μέρος των συνθέσεων του Παπαθανασίου δημιουργήθηκαν για να πλαισιώσουν κινηματογραφικές παραγωγές ως σάουντρακ, όπως ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικές παραγωγές.

Advertisement

Δείτε επίσης

Advertisement

ADVERTISEMENT​

Το έδαφος για τα «δυναμικά» τιμολόγια ρεύματος, που αναμένεται να εφαρμοστούν από το φθινόπωρο προχωρούν σταδιακά οι περισσότεροι προμηθευτές ενώ – με εξαίρεση τη ΔΕΗ που έχει όμως τους περισσότερους πελάτες – δεν διαφαίνεται ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την αγορά για το διζωνικό τιμολόγιο που διατίθεται από την 1η Φεβρουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι το διζωνικό παρέχεται στους καταναλωτές που διαθέτουν «νυχτερινό» ή «έξυπνο» μετρητή σε δύο χρονικές περιόδους μέσα στην ημέρα. Οι νέες χρονικές περίοδοι είναι προσαρμοσμένες στα σύγχρονα δεδομένα του ηλεκτρικού συστήματος που διαφέρουν από την εποχή κατά την οποία θεσπίστηκε το νυχτερινό ρεύμα. Δηλαδή το πλεόνασμα παραγωγής ρεύματος τα μεσημέρια, λόγω φωτοβολταϊκών όπως επίσης και την αιχμή της ζήτησης τις πρώτες βράδυνες ώρες λόγω θέρμανσης ή / και ψύξης με κλιματιστικά. Έτσι τα ωράρια χαμηλότερης χρέωσης ανά ζώνη και εποχή, τα οποία ισχύουν όλες τις ημέρες της εβδομάδας, με το διζωνικό τιμολόγιο που τέθηκε σε εφαρμογή διαμορφώνονται ως εξής: Χειμερινό ωράριο, με διάρκεια από τον Νοέμβριο έως τον Μάρτιο: Μεσημβρινή ζώνη: 12 μ.μ. – 3 μ.μ. Νυχτερινή ζώνη: 2 π.μ. – 5 π.μ. Θερινό ωράριο, με διάρκεια από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο: Μεσημβρινή ζώνη: 11 π.μ. – 3 μ.μ. Νυχτερινή ζώνη: 2 π.μ. – 4 π.μ. Το επόμενο στάδιο είναι τα δυναμικά τιμολόγια, δηλαδή τιμολόγια που θα μεταβάλλονται κάθε ώρα του 24ωρου, ακολουθώντας τις διακυμάνσεις της τιμής του ρεύματος στο Χρηματιστήριο. Η τιμή αυτή εμφανίζει πολύ μεγάλες αποκλίσεις στη διάρκεια του 24ώρου, για τους ίδιους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω: υψηλή παραγωγή των φωτοβολταϊκών τα μεσημέρια που μειώνει τις τιμές μέχρι μηδενισμού, και αντίστροφα μεγάλη ζήτηση για θέρμανση και κλιματισμό τα απογεύματα σε ώρες που η ηλιακή παραγωγή μειώνεται ή μηδενίζεται με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τιμές. Ενδεικτικά, την περασμένη εβδομάδα η τιμή του ρεύματος στο Χρηματιστήριο κινήθηκε από 15 ευρώ ανά μεγαβατώρα, στη 1 το μεσημέρι της Τετάρτης μέχρι 243 ευρώ στις 9 το πρωί της Δευτέρας. Συνεπώς οι καταναλωτές που θα επιλέξουν το δυναμικό τιμολόγιο θα έχουν σημαντικό κίνητρο να μεταφέρουν τα φορτία τους κατά τις περιόδους υψηλής παραγωγής / χαμηλής ζήτησης και χαμηλών τιμών. Σύμφωνα με το πλαίσιο που έχει προτείνει η Ρυθμιστική Αρχή, οι τιμές του δυναμικού τιμολογίου ανά ώρα θα γνωστοποιούνται στους καταναλωτές μέχρι τις 8 το βράδυ της προηγούμενης. Θα περιλαμβάνουν μια βασική τιμή που θα είναι αμετάβλητη και το μεταβλητό σκέλος που θα ακολουθεί τις διακυμάνσεις του Χρηματιστηρίου. Η Αρχή έχει προτείνει επίσης υποχρέωση των προμηθευτών να ειδοποιούν τους καταναλωτές αν οι τιμές υπερβαίνουν τα 150 ευρώ ανά μεγαβατώρα για κάποιες ώρες και πρόσθετη ειδοποίηση αλέρτ με μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο όταν υπερβαίνουν τα 200 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Από την 1η Οκτωβρίου οι προμηθευτές με περισσότερους από 200.000 μετρητές θα πρέπει να διαθέτουν τα δυναμικά τιμολόγια στους πελάτες τους (είναι με τα τωρινά δεδομένα οι ΔΕΗ, Metlen, ΗΡΩΝ, NRG, ELPEDISON και Εταιρεία προμήθειας αερίου Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας. Τα ζητούμενα πλέον είναι πόσο φθηνότερα θα είναι τα τιμολόγια τις ώρες μη αιχμής ώστε να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών αλλά και η υλοποίηση του χρονοδιαγράμματος του ΔΕΔΔΗΕ για εγκατάσταση 550.000 έξυπνων μετρητών εφέτος (έως τώρα υπάρχουν 650.000 κυρίως σε επιχειρήσεις) και 1,2 εκατ. κάθε χρόνο από το 2026 έως το 2030, οπότε όλοι οι καταναλωτές προγραμματίζεται να διαθέτουν έξυπνο μετρητή.

38ff5fa1 revma

Λέκκας: «Δεν πιστεύω από θα ξυπνήσει κάποιο ηφαίστειο» Ο Ευθύμης Λέκκας απέκλεισε το ενδεχόμενο να «ξυπνήσει» κάποιο από τα ηφαίστεια στη Σαντορίνη λόγω της σεισμικής δραστηριότητας των τελευταίων ημερών. «Αποκλείουμε ένα τέτοιο σενάριο και είναι κυρίαρχη άποψη των μελών της επιτροπής ότι η ενεργοποίηση, το «ξύπνημα» ενός ηφαιστείου δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Αυτό το αποκλείουμε δεδομένου ότι δεν υπάρχουν στοιχεία», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λέκκας, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 το Σάββατο (8/2). Αναφορικά με στη σεισμική ακολουθία, ανέφερε ότι «είμαστε σε καλύτερη θέση» Ο ίδιος δεν θέλησε να απαντήσεις για το πότε αναμένεται ο κύριος σεισμός, ή αν κάποιος από αυτούς που έχουν γίνει ήταν ο κύριος. «Δεν μπορούμε μέσα σε όλη αυτή τη σεισμική ακολουθία να ξεχωρίσουμε ποιος είναι ο κύριος σεισμός, όμως αυτό που έχει σημασία είναι πως κάθε σεισμική δόνηση απομειώνει την ενέργεια που έχει συσσωρευθεί χιλιάδες χρόνια στο υπέδαφος».

265c482e SISMOS1

Advertisement

Advertisement